저서 Lee, Suk-Kyung: Ambivalenz und Diffusion in der späten Dramatik Ödön von Horváths. Verdeckende Schreibweise im Exil. Hamburg: Verlag. Dr. Kovač 2005. (POETICA Schriften zur Literaturwissenschaft Bd. 87)
연구 관심사와 주요 업적 전공 분야는 독일어권 드라마 및 동시대 연극이고, 폭력으로 이어지는 세대 및 젠더 갈등, 기억의 왜곡, 디지털화의 가속화로 인한 사회 균열, 정체성을 고민하는 주체로서의 인간에 주목한다. 무대미학의 측면에서는 가정사 및 현대사에서 사회 구조적 문제로 부각되는 주제들을 어떤 형식실험과 연동해 구현하고 관계의 회복을 도모하는지 주목한다. 현재 학술연구(주제: 개인과 공동체. 디지털 자본주의 시대에 독일어권 연극의 서술전략과 작용미학, 2024-)를 진행 중이다.
주요 논문 「팔크 리히터의 극작 및 연출작 <침묵>에서 관계와 소통의 문제 – 서술전략과 연극 실험적 특성을 중심으로」(『브레히트와 현대연극』, No. 52, 2025), 「외된 폰 호르바트의 『누구도 아닌 자』에 나타난 관계의 시학 – 반복과 순환구조에 주목하여」(『독어독문학』, No. 171, 2024), 「수잔네 케네디의 연출작 <울트라월드> - 상상력과의 유희, 변용, 가상성에 주목하여」(『브레히트와 현대연극』, No. 49, 2023), 「페르디난트 폰 시라흐의 논쟁극 『신』 - 의사조력자살을 둘러싼 서술전략에 주목하여」(『독일어문화권연구』, No. 31, 2022), 「중단과 의식의 미학 – 안드레스 파이엘의 <렛 뎀 잇 머니. 어떤 미래가?!>를 예로」(『독일현대문학』, No. 57, 2021), 「마리우스 폰 마이엔부르크의 코미디 쇼 <펭> - 수행성, 매체와 영상의 활용방식에 주목하여」(『브레히트와 현대연극』, No. 42, 2020), 「고전의 생산적 수용 사례와 경계 넘기의 양상들 - <벽 – 이방인 이피게니에>를 중심으로」(『브레히트와 현대연극』, No. 41, 2019), 「안드레아스 크리겐부르크의 <현자 나탄> - 이미지의 구현과 상상력의 매개방식에 주목하여」(『독일어문학』, No. 82, 2018)
Research Interests and Major Achievements Suk-Kyung Lee specializes in German-language drama and contemporary theater, and she focuses on generational and gender conflicts that lead to violence, distortion of memory, social divisions due to the acceleration of digitalization, and humans as subjects who ponder identity. In terms of stage aesthetics, she focuses on how she implements topics that emerge as social structural problems in family history and modern history through some form experimentation and seeks to restore relationships. She is currently conducting academic research (Topic: Individual and Community. Narrative Strategies and Aesthetics of Action in German-Language Theater in Digital Capitalism Era, 2024-). Selected publications Problems of Relationship and Communication in Falk Richter’s Play and Direction of The Silence – Focusing on Narrative Strategies and Theatrical Experimental Characteristics (2025); The Poetics of Relationships in Ödön von Horváths. Nobody – Focusing on Repetition and Cyclical Structures (2024); Susanne Kennedy’s Direction of Ultraworld – Focusing on Play with Imagination, Transformation, and Virtuality (2023); Ferdinand von Schirach’s Controversial Play God – Focusing on Narrative Strategies Surrounding Assisted Suicide (2022); Aesthetics of Interruption and Consciousness – Illustrated by Andres Veiel’s Let Them Eat Money. What Future?! (2021); Marius von Mayenburg’s Comedy Show Peng – Focusing on Performativity, and the Utilization of Media and Video (2020); Cases of Productive Reception of Classics and Aspects of Boundary-Crossing – Focusing on The Wall – The Foreign Iphigenia (2019); Andreas Kriegenburg’s Nathan the Wise – Focusing on the Realization of Images and the Mediation of Imagination (2018). |