전공 분야는 연극 이론이며, 주요 연구 관심사는 관객을 연루시키는 연극의 소통 전략에 있다. 특히 현대 연극에 주목하고 있으며, 관객 문제에 접근하기 위해 인지 이론을 접목한 연극 연구도 시도하는 중이다. 최근 논문으로는 「개념적 혼성 이론으로 본 연극 관객의 인지 작업」(『드라마연구』, 62호, 2020), 「<디 오써>와 <나, 말볼리오>의 관객 참여 전략 연구」(『한국연극학』, 70호, 2019) 등이 있다.
Youngji Jang specialized in theatre theory. Her research focuses on the communication strategy of theatres involving the audience. In particular, she pays attention to contemporary theatre and attempts theatre research incorporating cognitive theory to approach audience problem. Her recent articles include “The Cognitive Process of Theatre Audience in terms of Conceptual Blending Theory” (Drama Research, no. 62, 2020), “A study on the Participation Strategies in The Author and I, Malvolio” (Journal of Korean theatre Studies, no.70, 2019). |